4 dec. 2024
1 h 3 min
Trailer:
Mycket av informationen i detta avsnitt kommer från Ingrid Carlbergs bok Pillret (2008, Norstedts) med ISBN 9789113037998. Ingrid Carlberg innehar också stol nr 5 i Svenska Akademien https://www.svenskaakademien.se/svenska-akademien/de-aderton/stol-nr-5-ingrid-carlberg
Shai Mulinari är forskare vid Lunds Universitet https://www.soc.lu.se/en/shai-mulinari
Han har bland annat publicerat de vetenskapliga artiklarna: Misleading advertising for antidepressants in sweden: a failure of pharmaceutical industry self-regulation. Zetterqvist, A., & Mulinari, S. (2013). PLoS ONE, 8(5), Article e62609. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0062609
Monoamine theories of depression: historical impact on biomedical research. Mulinari, S. (2012). Journal of the History of the Neurosciences, 21(4), 366-392. https://doi.org/10.1080/0964704X.2011.623917
Disclosure of Pharmaceutical Industry Funding of Patient Organisations in Nordic Countries: Can Industry Self-Regulation Deliver on its Transparency Promise? Pashley, D., Ozieranski, P., & Mulinari, S. (2022). International Journal of Health Services, 52(3), 347-362. https://doi.org/10.1177/00207314221083871
Patientföreningar har en lång historia, beroende på hur man ser det är Anonyma Alkoholister en av de första. Den grundades 1935. Men under sent 1990-tal och tidigt 2000-tal diskuteras patientföreningar flitigt. Se till exempel: Patterns and correlates of self-help group membership in the United States. 1997, Kessler et al. Social Policy, 1997, Vol 27, Issue 3, p27
Föreningen Panikångestsällskapet har gått igenom ett antal namnbyten sen den grundades år 1992 och heter idag Ångestförbundet ÅSS.
Programmet Sommarfolk sändes på SVT 1992.
Peter D Kramer är professor emeritus i psykiatri vid Brown University. https://vivo.brown.edu/display/pkramerm
Hans bok Listening to Prozac kom ut 1993 och har ISBN 0-670-84183-8
En översikt över bokens betydelse kan man bland annat få från How Anecdotes Sell Drugs: On the 30th Anniversary Edition of Peter Kramer’s “Listening to Prozac” i Los Angeles Review of Books https://lareviewofbooks.org/article/how-anecdotes-sell-drugs-on-peter-kramers-listening-to-prozac/
Kramers uttryck om kosmetisk psykofarmakologi syftar på användningen av läkemedel för att flytta en person från ett normalt psykologiskt tillstånd till ett annat normalt tillstånd som är mer önskvärt eller socialt belönat – till exempel från melankoli till självsäkerhet eller från långsam till snabbare kognition. De första SSRI-preparaten, Zelmid, berättade vi om i avsnitt 2 så källorna kopplade till det finns i den källförteckningen.
Medicinen Prozac förändrade verkligen synen på antidepressiva läkemedel, man kan läsa mer om vilken kulturell ikon den blev i till exempel: The Story of Prozac: A Landmark Drug in Psychiatry i Psychology today https://www.psychologytoday.com/intl/blog/freud-fluoxetine/202003/the-story-prozac-landmark-drug-in-psychiatry eller How Prozac entered the lexicon från BBC https://www.bbc.com/news/magazine-22040733
Prozac blir den mest utskrivna antidepressiva medicinen, det beskrivs bland annat i “Prozac the Most Widely Used Antidepressant” från NPR maj 2007 https://www.npr.org/2007/05/18/10253841/prozac-the-most-widely-used-antidepressant
Att göra reklam för receptbelagda läkemedel direkt till patienter är inte tillåtet i Sverige, förutom för vacciner. De regler som gäller för marknadsföring av humanläkemedel finns i 12 kap. läkemedelslagen (2015:315) och i Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2009:6) om marknadsföring av humanläkemedel. Mer info finns på: https://www.lakemedelsverket.se/sv/handel-med-lakemedel/marknadsforing-av-lakemedel
Men det är tillåtet i USA och tv-reklamen hade troligen stor påverkan på Prozacs popularitet. Du kan läsa mer om det i The untold story of TV’s first prescription drug ad från STAT News https://www.statnews.com/2015/12/11/untold-story-tvs-first-prescription-drug-ad/
Flera olika SSRI kommer ut på marknaden under 1990-talet, både i USA och i Sverige. En översikt över hur depression behandlades med medicin finns i Drug Treatment of Depression in the 1990s. Möller, H.J., Volz, HP. Drugs 52, 625–638 (1996). https://doi.org/10.2165/00003495-199652050-00001
Mycket av reklamen för SSRI-mediciner bygger på en förenkling av serotoninhypotesen. Det kan man läsa mer om i till exempel Serotonin and depression: a disconnect between the advertisements and the scientific literature. Lacasse JR, Leo J. PLoS Med. 2005 Dec;2(12):e392. doi: 10.1371/journal.pmed.0020392. Epub 2005 Nov 8. PMID: 16268734; PMCID: PMC1277931.
Lundbecks läkemedel Cipramil godkänns i Sverige 1992. Se bland annat FASS https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19921023000090&docType=6
Strategin att utbilda läkare och anordna påkostade seminarier är utbredd bland läekemedelsföretag, och blir ett sätt för läkare att vidareutbilda sig om inte deras arbetsplatser finansierar utbildning. Men det har också kritiserats och i flera länder har lagstiftningen kring den här typen av seminarier eller resor skärpts. En genomgång av hur läget ser ut idag finns i “Drug companies pay doctors over A$11 million a year for travel and education. Here’s which specialties received the most” från The Conversation, maj 2024. https://theconversation.com/drug-companies-pay-doctors-over-a-11-million-a-year-for-travel-and-education-heres-which-specialties-received-the-most-230303
Pjäsen “Tre långa kvinnor” av Edward Albee spelades på Dramaten 1995 och hyllades i bland annat den här recensionen i DN https://www.dn.se/arkiv/teater/90-arig-krook-triumferar-tre-langa-kvinnor-foralskar-sig-i-korta-och-enogda-man/
Konferensen i Venedig som Hillevi är på plats för är egentligen en vetenskaplig konferens. Det är 8th Congress of the European College of Neuropsychopharmacology, https://www.ecnp.eu/ecnpcongress/congresses/past-congresses
Den hundrade apan är en pseudovetenskaplig teori som populariserades av författaren Ken Keys Jr som skrev boken The Hundredth Monkey (1984).
Att anordna så kallade Disease Awareness kampanjer är också en välkänd metod för läkemedelsföretag. Mer information om dem och hur media kan förhålla sig till dem finns i Disease-awareness campaigns merit extra scrutiny, experts say
Från Association of health care Journalists publicerad augusti 2021 https://healthjournalism.org/blog/2021/08/disease-awareness-campaigns-merit-extra-scrutiny-experts-say/